Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11400/3125
Title: Online, distance education and globalisation
Alternative title / Subtitle: It's impact on educational access, inequality and exclusion
Authors: Ζωντήρος, Δημήτρης
Item type: Journal article
Keywords: Globalization;Computer networks--Remote access;Παγκοσμιοποίηση;Απομακρυσμένη πρόσβαση
Subjects: Education
Distance education
Εκπαίδευση
Εκπαίδευση εξ αποστάσεως
Issue Date: 23-Dec-2014
Abstract: H Online και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση μπορεί να ιδωθεί ως προϊόν και ως «παραγωγός» παγκοσμιοποίησης. Η πρόσβαση στην εκπαίδευση, η ανισότητα και ο αποκλεισμός από την εκπαίδευση είναι θέματα μείζονος σημασίας στην προσπάθεια αναπτυσσόμενων και ανεπτυγμένων χωρών να χρησιμοποιήσουν την Online και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση ως μέσο ανταπόκρισης στις δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης. Κοινωνικό-πολιτιστικοί, οικονομικοί, πολιτικοί και τεχνολογικοί παράγοντες και οι περίπλοκοι συνδυασμοί τους, δείχνουν ότι οι δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης επιδρούν πολύ και με διαφορετικούς τρόπους στα εκπαιδευτικά συστήματα οποιοσδήποτε χώρας και αναμένεται να κάνουν το ίδιο με δραστικότερο τρόπο στο μέλλον. Αυτό αντανακλάται και στις «δηλώσεις αποστολής» των πανεπιστημίων που εξετάστηκαν. Ενώ στην πρόσβαση στην εκπαίδευση έχει, παραδοσιακά, δοθεί υψηλή προτεραιότητα, τα ζητήματα της ανισότητας και του αποκλεισμού - παράλληλα με τις πιέσεις της παγκοσμιοποίησης - υπονόμευσαν τις προσπάθειες των κοινωνιών και των πανεπιστημίων να επιτύχουν πλήρως τους σκοπούς τους. Χρησιμοποίησαν την Online και Εξ Αττοστάσεως Εκπαίδευση (ιδρύοντας Ανοικτά Πανεπιστήμια) αλλά ανταποκρίθηκαν στις ειδικές ανάγκες και προτεραιότητες της κάθε χώρας. Μια ορθή ανταπόκριση σε αυτά τα προβλήματα θα μπορούσε να συνίσταται σε εξειδικευμένες λύσεις Online και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης και Ευέλικτης Μάθησης, νέα παιδαγωγική που να αντιλαμβάνεται περισσότερο τις ανάγκες των εκπαιδευομένων και, εναλλακτικώς, προσαρμοσμένος κατά περίπτωση, τρόποι προσφοράς Ανοικτής, Εξ αποστάσεως και Ευέλικτης Μάθησης.
Online and Distance Education can be seen as a product and a producer of globalisation. Educational access, inequality and exclusion from education are topics of major importance in developing and developed countries’ efforts to use Online and Distance Education as a means to respond to the forces of globalisation. Socio-cultural, economic, political and technological factors and their complex combinations in the wider context of globalisation show that globalising forces affect deeply and in various ways the educational systems of any country and are expected to do so more drastically in the future. This is mirrored at the universities’ mission statements that were examined. While educational access has traditionally been given high priority, inequity and exclusion issues - along with globalisation pressures - undermined societies’ and universities’ efforts to fully achieve their aims. These society used Online and Distance Education (especially by establishing Open Universities) but responded to each country’s specific needs and priorities. It is suggested that a good response to these issues might be context-specific Online and Distance Education and Flexible Learning solutions, new pedagogy that is more aware of students’ needs and, alternatively, tailor-made modes of Open and Distance Learning and Flexible Learning that suit particular contexts and circumstances.
Language: English
Citation: Zondiros, D. (2008). Online, distance education and globalisation: Its impact on educational access, inequality and exclusion. "EURODL". 2-17.
Journal: EURODL
Type of Journal: With a review process (peer review)
Access scheme: Embargo
License: Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ηνωμένες Πολιτείες
URI: http://hdl.handle.net/11400/3125
Appears in Collections:Δημοσιεύσεις

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ONLINE DISTANCE EDUCATION AND GLOBALISATION.pdf
  Restricted Access
427.07 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons