Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11400/477
Title: Αρχές διατήρησης και συντήρησης της σύγχρονης τέχνης. Η περίπτωση του έργου "Spermini" του Maurizio Cattelan, από τη συλλογή Δάκη Ιωάννου
Authors: Αλεξοπούλου - Πάρλα, Ηλέκτρα
Κυροπούλου, Δάφνη
Committee Members: Σταματοπούλου, Ευγενία
Item type: Undergraduate/Diploma thesis
Keywords: Σύγχρονη τέχνη;Art, Modern;Preventive conservation;Spermini;Rubber conservation;Polymer;Degradation factors;Elastomer;SEM;DESTE;Rubber;FTIR;Καουτσούκ;Χρήση του καουτσούκ στη γλυπτική;Maurizio Cattelan
Subjects: Fine Arts--Visual arts--Examination and conservation of works of art
Έργα τέχνης - Συντήρηση και αποκατάσταση
Issue Date: 1-Jun-2014
2005
Creation Date: 2005
Date of availability: 1-Jun-2014
Publishing institution: Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης
Abstract: Η πτυχιακή αυτή διαπραγματεύεται το θέμα της συντήρησης και διατήρησης της σύγχρονης τέχνης. Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν τελείως διαφορετικά υλικά για να υλοποιήσουν τις ιδέες τους. Συνεπώς και οι σημερινοί συντηρητές έρχονται αντιμέτωποι με σύγχρονα υλικά όπως το πλαστικό, το καουτσούκ, και οποιοδήποτε άλλο υλικό μπορεί να ένας καλλιτέχνης να έχει στην διαθεσή του. Η συντήρηση και διατήρηση των υλικών αυτών είναι ένας τομέας που αποτελεί τόπο πρόσφατων ερευνών με συνέπεια να υπάρχει μία σημαντική έλλειψη τεχνογνωσίας αναφορικά με την συντήρηση των σύγχρονων έργων. Μόλις τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να απασχολεί την διεθνή επιστημονική κοινότητα το θέμα των νέων υλικών. Η περίπτωση του έργου ‘Spermini’ του Μaurizio Cattelan, είναι μία χαρακτηριστική περίπτωση ενός έργου σύγχρονης τέχνης που απαιτεί συντήρηση και κυρίως διατήρηση. Στην παρούσα εργασία γίνεται προσέγγιση των αρχών συντήρησης και διατήρησης των έργων σύγχρονης τέχνης και εξετάζονται για το συγκεκριμμένο έργο τόσο η εργμηνεία του όσο και η τεχνολογία κατασκευής του. Για την ανάλυση της τεχνολογίας κατασκευής εφαρμόζονται φυσικοχημικές μέθοδοι αναλύσεων και περιγράφονται τα αποτελέσματα. Οι φυσικοχημικές μέθοδοι που εφαρμόστηκαν είναι το FTIR και το SEM. Τα αποτελέσματα των αναλύσεων του υλικού κατασκευής του ‘Spermini’ που προέκυψαν βοήθησαν στην κατανόηση τόσο της φυσικής κατάστασης του έργου όσο και των πιθανών παραγόντων φθοράς. Τέλος, έγινε αναφορά στις μεθόδους συντήρησης που έχουν ήδη εφαρμοστεί στα σύγχρονα έργα τέχνης και πιο συγκεκριμένα στα έργα τέχνης που αποτελούνται από καουτσούκ και πλαστικό με σκοπό την προσέγγιση της μεθοδολογίας συντήρησης για το έργο του Maurizio Cattelan, ‘Spermini’.
In this thesis we deal with the issue of conservation of contemporary art. Modern artists tend to use completely different materials in order to realize their ideas. As a consequence, modern conservators have to deal with materials such as plastic, rubber and whatever an artist may come up with. The conservation of these materials is an area that hasn’t been explored yet, so there is a significant lack of expertise regarding the conservation of modern artwork. It hasn’t been since the last few years that the international scientific community has focused on the contemporary materials. ‘Spermini’ a work by Maurizio Cattelan, is a representative case of a modern artwork that requires conservation. Thus in this thesis a first approach is attempted regarding the construction materials and the interpretation of this artwork. In addition there is a first application of physicochemical methods of analysis on modern work of art. The physicochemical methods applied were FTIR and SEM. The results of these analyses revealed very interesting points concerning the construction materials. As a result a theoretical approach of the materials and the constituted elements has been made. Finally, we present the most significant conservation methods that are known to be applicable in modern art works, focusing more on those made of plastic and rubber. Consequently a first approach is presented on the conservation method that could be applied to ‘Spermini’.
Language: Greek
Number of pages: 199
Citation: Αλεξοπούλου - Πάρλα, Ηλέκτρα, Κυροπούλου, Δάφνη (2005) "Αρχές διατήρησης και συντήρησης της σύγχρονης τέχνης. Η περίπτωση του έργου "Spermini" του Maurizio Cattelan, από τη συλλογή Δάκη Ιωάννου", Τ.Ε.Ι Αθήνας, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης
Table of contents: 1. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 1.1 Εισαγωγή στο θέμα της πτυχιακής σελ 8. 1.2 Ο όρος συγχρονη τέχνη και η αλλαγή που υπάρχει στη σύγχρονη αισθητική σελ.9-20 1.3 ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΔΕΣΤΕ σελ.21-29 2. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 2.1 Βιογραφικά στοιχεία του καλλιτέχνη σελ.32-35 2.2 Τα πρώτα καλλιτεχνικά βήματα στην δεκαετία του 1980 σελ.35-36 2.3 Ο Maurizio Cattelan στην δεκαετία του 1990 σελ.36-44 2.4 Η σχέση του καλλιτέχνη με τη δημιουργηκότητα και τη χειρονακτική εργασία σελ.43-44 2.5 Το εργο ‘Spermini’ σελ.44-46 2.6 Η χρήση της ταυτότητας στα έργα του Maurizio Cattelan σελ.47-48 2.7 Εργα του Cattelan με θέμα την έκφραση της ταυτότητας σελ.48-53 2.8 Η σχέση του Maurizio Cattelan με τους γκαλερίστες σελ.53-54 2.9 Η κοινωνικοπολιτική έκφραση του Maurizio Cattelan μέσα από το έργο του σελ.54-55 3. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Δειγματολειψία σελ. 67-71 FTIR σελ.72-82 SEM σελ 83-96 Γενικά συμπεράσματα σελ.97-98 4. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 Η θεωρητική μελέτη των πολυμερών σελ.100-115 Η θεωρητική μελέτη του καουτσούκ σελ.115-124 Η χρήση του φυσικού καουτσούκ στη γλυπτική σελ.124-125 Αλλα είδη καουτσουκ σελ 126-127 Η αποικοδόμηση του καουτσούκ σελ.128-138 5. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 Θέματα σχετικά με την ηθική της συντήρησης σύγχρονης τέχνης σελ.148-153 Η συντήρηση για τα πλαστικά έργα τέχνης και τα έργα τέχνης από καουτσούκ σελ.154-176 6. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 Δελτίο συντήρησης σελ.178-185 Περιγραφή κατάστασης διατήρησης του ‘Spermini’ σελ.186-190 Προτάσεις συντήρησης σελ.191-192 7. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7 Βιβλιογραφία σελ.193-198
Access scheme: Publicly accessible
License: Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ηνωμένες Πολιτείες
URI: http://hdl.handle.net/11400/477
Appears in Collections:Εργασίες Φοιτητών

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Spermini.doc88.12 MBMicrosoft WordView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons