Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11400/565
Title: Συντήρηση τριών εικόνων 19ου αιώνα από συλλογές Χιοναδιτών ζωγράφων
Authors: Παλαιοπανίδη, Χριστίνα
Committee Members: Γκερέκος, Ιωάννης Π.
Item type: Undergraduate/Diploma thesis
Keywords: Χιονιάδες;Χιονιαδίτες Ζωγράφοι;Λαϊκή ζωγραφική;Θρησκευτική ζωγραφική;Κοσμική ζωγραφική;Αναγνώριση ξύλων;Οπτική μικροσκοπία;SEM;FTIR;Χρωστικές;Συντήρηση εικόνων;Διαλυτότητα;Γομαλάκα;Μαστίχη;Διαλύτες βερνικιών;Μυκητοκτόνα;Εντομοκτόνα;Chioniades;Chioniadite painters;Secular decorative art;Religious art;Identification of wood types;Optical microscopy;Pigments--Preservation;Conservation of icons;Solubility;Shellac;Mastic;Solvents of Varnish;Fungicide and Insecticide Materials
Subjects: Fine Arts--Visual arts--Examination and conservation of works of art
Έργα τέχνης - Συντήρηση και αποκατάσταση
Issue Date: 3-Jun-2014
2006
Creation Date: 2006
Date of availability: 3-Jun-2014
Publishing institution: Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης
Abstract: κεφάλαιο των αναλύσεων αποτελεί η εικονογραφική περιγραφή τους, ακολουθεί η αναγνώριση των ειδών ξύλου που έχουν χρησιμοποιηθεί ως υποστηρίγματα, η ανάλυση του είδους των βερνικιών και των συνδετικών μέσων των χρωμάτων και ολοκληρώνεται με την ταυτοποίηση των χρωστικών που έχουν χρησιμοποιηθεί για την απόδοση των θεμάτων. Στο τμήμα που αφορά τη συντήρηση, πραγματοποιείται η περιγραφή των φθορών που έχουν υποστεί τα έργα και προτείνονται επιγραμματικά οι απαιτούμενες εργασίες για τη συντήρησή τους. Στη συνέχεια ακολουθεί η διεξοδικότερη περιγραφή των εργασιών αυτών με αναφορά στις μεθόδους και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, ενώ το κεφάλαιο κλείνει με τις προτάσεις για την φύλαξη ή την έκθεση των αντικειμένων μετά την ολοκλήρωση όλων των σταδίων της συντήρησης. Τέλος, η εργασία ολοκληρώνεται με τη σύνοψη των αποτελεσμάτων που προέκυψαν από τις αναλύσεις των εικόνων και με ορισμένα συμπεράσματα που εξάγονται μέσω της παρατήρησης των έργων και αφορούν γενικότερα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά της τέχνης των χιονιαδιτών αγιογράφων
The study begins with an attempt at a theoretical approach to the Chioniadite (originating fron the village of Chioniades) painters, via historical evidence relating to the period and the resons why the art of religious painting was practiced, hypotheses about its roots and the structure of professional groups. The areas where artistic activity by Chioniadite painters has been ascertained are then reported, followed by a list of the principal artist and a table giving signed icons, the area where they are located and the date painted. Thereafter, reference is made to the methods and techniques used by the artists in their work, influences and characteristics of their art. The theoretical part of the study ends with a brief reference to their involvement in secular decorative art and portrait painting. The experimental part of the study is exclusively concerned with examples of icons, beginning with the analyses carried out on them and ending in their conservation. The first chapter of analyses consists of an iconographic description of the works, followed by idendification of the wood types used as supports, analyses of varnish types and binding agents for colours, and ending with identification of the pigments used to render subjects. In the section concerning conservation, the wear sustained by the works is described and tasks required to conserve them are proposed in brief. More thorough description of these tasks follows, with reference to the methods and materials used, and the chapter ends with proposals regarding the storage or dispay of the artifacts once all stages of conservation have been completed. Lastly, the study concludes with a synopsis of the results emerging from the analyses of the icons, and a number of conclusions reached by observing the icons, which relate to more general stylistic characteristics of the Chioniadite icon painters’ art
Language: Greek
Number of pages: 329
Citation: Παλαιοπανίδη, Χριστίνα (2006), "Συντήρηση τριών εικόνων 19ου αιώνα από συλλογές Χιοναδιτών ζωγράφων", Τ.Ε.Ι. Αθήνας, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης
Table of contents: Ευχαριστίες………………………………………………………………………...6 Διάρθρωση εργασίας……………………………………………………………...9 Λέξεις Κλειδιά…………………………………………………………………….10 Abstract…………………………………………………………………………...10 Key Words………………………………………………………………………...11 Σκοπός και στόχοι της πτυχιακής εργασίας…………………………………...11 ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ 1. Γενικά……………………………………………………………………………..12 2. Ιστορικά Στοιχεία………………………………………………………………...13 3. Αγιογραφικά Εργαστήρια……………………………………………………….17 4. Κατάλογος Ζωγράφων………………………………………………………….24 α) Κατάλογος Εικόνων Χιονιαδιτών Αγιογράφων Σύμφωνα με την Υπάρχουσα Βιβλιογραφία…………………………….44 5. Μέθοδοι Εργασίας……………………………………………………………….62 6. Επιδράσεις/ Επιρροές/ Χαρακτηριστικά………………………………………..64 7. Κοσμική Ζωγραφική/ Προσωπογραφία………………………………………..68 ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΦΥΣΙΚΟΧΗΜΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΕΙΚΟΝΩΝ - ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ σελ. 8. Εισαγωγή…………………………………………………………………………75 9. Περιγραφή Εικόνων……………………………………………………………...76 10. Ταυτοποίηση Δασοπονικών Ειδών Ξύλου…………………………………..100 Συγκεντρωτικός Πίνακας Πληροφοριών Ταυτοποίησης Δασοπονικών Ειδών Ξύλου……………………113 11. Οπτική Μικροσκοπία………………………………………………………….114 12. Ηλεκτρονική Μικροσκοπία Σάρωσης (SEM)………………………………...126 13. Συγκεντρωτικός Πίνακας Πληροφοριών Οπτικής και Ηλεκτρονικής Μικροσκοπίας……………………..168 14. Φασματοσκοπία Απορρόφησης Υπερύθρου (FTIR)………………………...173 α) Αναγνώριση Βερνικιών…………………………………………………….178 β) Αναγνώριση Συνδετικών Μεσων………………………………………….186 Συγκεντρωτικός Πίνακας Αποτελεσμάτων Φασματοσκοπίας Απορρόφησης Υπερύθρου…………….196 ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΡΙΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ σελ. 15. Κατάσταση Διατήρησης των Εικόνων………………………………………..198 16. Προτεινόμενες Εργασίες Συντήρησης………………………………………...214 17. Πραγματοποιημένες Εργασίες Συντήρησης………………………………….217 18. Προτεινόμενες Περιβαλλοντικές Συνθήκες Έκθεσης και Αποθήκευσης των Έργων…………………….252 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 19. Τεχνολογικά Συμπεράσματα………………………………………………….254 20. Τεχνοτροπικά Συμπεράσματα………………………………………………...256 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ α) Βιβλιογραφία Θεωρητικού Μέρους……………………………………………261 β) Βιβλιογραφία Μέρους Φυσικοχημικών Αναλύσεων………………………….265 γ) Βιβλιογραφία Μέρους Συντήρησης…………………………………………….267 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ σελ. Κλείδες Αναγνώρισης Δασοπονικών Ειδών Ξύλου………………………………270 Φάσματα FTIR προτύπων δειγμάτων……………………………………………..272 Δελτία Συντήρησης Εικόνων……………………………………………………….278 Αποτυπώσεις Φθορών……………………………………………………………...305 Πίνακας διαλυτότητας φυσικών ρητινών σε οργανικούς διαλύτες………………………………………...309 Τεχνικά δελτία υλικών που χρησιμοποιήθηκαν στη συντήρηση των εικόνων…………………………………..310
Access scheme: Publicly accessible
License: Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ηνωμένες Πολιτείες
URI: http://hdl.handle.net/11400/565
Appears in Collections:Εργασίες Φοιτητών

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons